Herschel rugzakken zie je overal terugkomen, of je nu op een school, een vliegveld of gewoon op straat loopt. Daardoor lijkt het misschien alsof het merk Herschel er altijd al is geweest, maar dat is eigenlijk niet zo. Dit Canadese tassenmerk uit Vancouver is opgericht in 2009 en bestaat dus ‘pas’ tien jaar! Dat is helemaal niet zo lang, vergeleken met andere rugzakmerken zoals het Amerikaanse Eastpak (sinds 1952) of het Zweedse Fjällräven (sinds 1960). 

Nostalgische rugzakken

Het is niet gek dat we soms het gevoel hebben dat Herschel tassen al langer dan tien jaar bestaan, want de meeste rugzakken hebben een retro uitstraling. De ontwerpers hebben waarschijnlijk inspiratie gehaald uit het verleden. De leren riempjes en het gebruikte canvas-materiaal die we bijvoorbeeld bij de rugzakken Little America en Retreat zien, wekken een beetje een nostalgisch gevoel op. En de gekleurde ritsen van de Pop Quiz rugzak lijken op de jaren ’80 geïnspireerd te zijn, terwijl de rood-wit gestreepte voering uit de jaren ’50 lijkt te komen. Ook het Herschel logo dat je terugziet op het witte labeltje van alle rugzakken, oogt erg vintage door het lettertype dat er een beetje handgeschreven uitziet. 

In een modern jasje

Inmiddels is Herschel niet meer weg te denken uit het modestraatbeeld en worden de rugzakken door iedereen gedragen, maar je ziet er vooral jonge mensen zoals scholieren en studenten mee rondlopen. De rugzakken ogen een beetje vintage, maar doordat de designs in een modern jasje gestoken zijn en door jonge mensen gedragen worden, is Herschel erg eigentijds geworden. En die unieke look is waar Herschel nu zo bekend om staat, want je herkent een Herschel rugzak meteen uit duizenden!

https://www.marington.nl/merken/herschel/