Bsdesmidse.nl
Image default
Sport

Wat maakt een voetbalshirt populair?

Overal zijn voetbalfans bekend met iconische tenues zoals de Adidas Tango Ball en het Engeland-tenue uit 1992 met het St George’s Cross. Deze voetbaltenues hebben gediend om de sport zelf opnieuw te definiëren, van esthetiek tot beroemdheden. Wat maakt voetbalshirts iconisch? We bespreken enkele van de meest populaire tenues in de geschiedenis en helpen je om te ontdekken welke elementen ze de moeite waard maken om te onthouden.

Een verhaal achter de kleding

Een iconisch voetbalshirt vertelt een verhaal over de club en zijn fans en de spelers die het hebben gedragen. Het is meer dan alleen een shirt: het is een belichaming van de geschiedenis. De tenue-fabrikanten zijn belangrijk om dit effect te helpen creëren. Nike heeft een limited-edition selectie van shirts uitgebracht die zijn ontworpen door beroemde voetballers als onderdeel van hun ‘Legends’-collectie, waaronder Ronaldo’s iconische No 7-shirt uit zijn periode bij Inter Milan. Hierdoor konden fans die het zich niet konden veroorloven om er een te kopen toen hij in 2002 voor Real Madrid tekende, iets soortgelijks in handen krijgen zonder er een belachelijke prijs voor te betalen. Nike produceerde ook een aantal werkelijk unieke tenues voor teams tijdens hun sponsorovereenkomsten met Umbro en Adidas. Als je op zoek gaat naar het volledig zwarte uittenue van AC Milan 2007 of het opvallende, volledig rode thuistenue van Liverpool uit 1993-94, kunnen deze kunnen moeilijk te vinden zijn. Het is zeker de moeite waard om te kopen als je de kans hebt. 

Een unieke bijnaam

Bijnamen zijn een geweldige manier om je voetbalshirt gedenkwaardig te maken. Je herinnert je de tenues van weleer waarschijnlijk net zo goed door hun bijnamen als hun werkelijke kleur of ontwerp. Een voetbalshirt kan een verlengstuk zijn van je identiteit of een bron van trots zijn voor een hele gemeenschap. Het vertegenwoordigt de club of het land waar je fan van bent. Daarnaast vertegenwoordigt het de geschiedenis en de cultuur van de sport. Voetbalfans zijn vaak behoorlijk geobsedeerd door hun teams en spelers. Door het een bijnaam te geven kunnen ze zich nog meer met het tenue verbinden. Er zijn veel factoren die een voetbalshirt iconisch maken. Een van de belangrijkste aspecten daarvan is om de juiste mix van de volgende drie factoren te combineren. De eerste is kwaliteit. De tweede is Geschiedenis en de derde is Populariteit. Deze zaken komen samen om de meest iconische voetbalshirts te creëren. Dit varieert van het rode uit-tenue van Manchester United tot het gele thuisshirt van Barcelona.